|

Alexander Heijnsdijk från Nederländerna har tagit många vackra bilder från besöket på BMÅS och vår fina anläggning.
AH
|
|
Här är Alex på väg förbi Nordkrokens Mekaniska Verkstad och upp till Rustansberg.
AH
|
|

Lokets hytt.
AH
|
|

Alexander Heijnsdiks lok.
GvR
|
|
Jan van Cranenburgh från Nederländerna hade med sig ett lok Stafford, byggt i Storbritannien av Station Road Steam Engineers Ltd.
AH |
|

Barn i regnet under spänd förväntan inför tågets ankomst till Sandlid. Regnet stör inte barnen, det är bara personalen som blir blöta.
AH
|
|

På hösten är det alltid imponerande med all ånga som här syns väldigt tydligt.
AT
|
|

Pär Ryberg drar iväg med ett präktigt tåg efter Britannia för att ge sig ut på nya äventyr.
AT
|
|
Kalmar Torsås Järnvägs lok nr 14 stånkar på uppför skärningens 15 ‰, suveränt framfört av Roland, Rolle, Birat-Petterson.
AT
|
|

Färden går vidare genom den trollska skogen och man hamnar senare på Rustansbergs station för biljettkontroll och tågmöte.
AT
|
|

Britannia 70000 har fått klartecken för genomfart av Rustansberg. Efter besvarande av klartecknet och utväxlandet av vederbörlig hälsning med stinsen går tåget nu ut på tunnelspåret och åter ner till Sandlid.
AT
|
|

Efter genomfart av Sandlid har man nu kommit upp till Rustansberg och inväntar tågmöte. Här kommer dieselmaskinen från Deutz in och överlämnar mässingsstaven till 70000 för fri lejd ner till slutstationen på resan.
AT
|
|

Förtjänsttecknet för tio års arbete för sällskapets bästa utdelas till Hans Åhsgren före supén av ordföranden Karl-Gustav Ryberg.
LU
|
|

Eminente grävmaskinisten och tillika stationskarlen Jan Ovling erhåller naturligtvis samma välfötjänta utmärkelse...
LU
|
|

...liksom vår arbetsamme vice ordförande från Rockhammar, Roland Birat-Pettersson.
LU
|
|

Största ångmaskinen med den största pannan, 0,5 bar, visades på utställningen om lördagen.
GR
|
|

Stig Nilsson från Hisings Kärra visar sin Åkerman grävmasin med modellbeteckningen EC450, som nu gick att manövrera medelst radiokontroll.
GR
|
|

Grävmaskinens innersta hemligheter med allt snyggt ordnat och mycket prydligt.
En nödströmbrytare sitter under avgasröret.
Volvo/Åkerman originalet väger 45 ton.
GR
|
|

En flygande modell av J 37 Viggen visades upp av byggaren Christer Pettersson. Den har en riktig jetmotor som drivs av Jet A1 flygbränsle liksom förebilden. Hastighet över 300 km/t.
GR
|
|

Christer har även byggt denna US AIR FORCE Bell 412 helikopter som han förevisade i luften.
Vem dessa två huvudlösa kroppar tillhör vet man med full säkerhet icke.
BB
|
|

Två bilder från utställningen...
GR
|
|

...i vårt eget fina tält.
GR
|
|

Fyra underbara smalspårslok vid lokstationen.
GR
|
|

De fyras gäng från baksidan.
GR
|
|

Två trogna vapendragare som njöt av kvällens supé och den trevliga samvaron.
BB
|
|

Sara och Pär spexade under supén med både det ena och den andra.
BB
|
|
Om det finns någon annan som har trevliga bilder från höstens möten och trafikdagar vore jag tacksam att få se på dem för att eventuellt publicera dem här eller i Bmås-Nytt.
Göran Rosén
033 – 27 40 49
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
|
|
Foto:
Björn Bergman – BB
Alexander Heijnsdik – AH
Gerorge van Rooijen – GvR
Göran Rosén – GR
Anton Torstensson – AT
Leif Utter – LU
|