Bilder / Photos

 

Ångdagarna 2014

 

Här följer ett antal bilder från diverse fotografer från vår arbetsvecka, utställning,
allmänt möte och trafikdag under Ångdagarna i augusti 2014.

 

 

Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click the pictures for a larger view in new window. / Close the window to return.

 

 

 Utbyggnaden av Rustansbergs station och annat arbete vid vår bana.

 3809 bb w

Markarbete vid Rustansbergs station för det nya tredje spåret.

BB

 3810 bb w

Denna korsningsväxel och eventuellt en till skall användas vid Rustansbergs utbyggnad.

BB

0924 gr w 

 Ett provisoriskt arbetsspår för materialhantering utgår från byggväxeln vid infartsspåret till vagnhallen.

GR

 

0926 gr w 

Två idoga stubbrytare. Gunnar Nilsson och Martin Svensson arbetade i gassande sol under en klarblå himmel i två dagar.

GR

 0931 gr w

Tallstubbens rötter var inget att leka med, här krävdes ihärdighet och finess med diverse sågar, spett, yxa och slägga.

Här kan man tala om ROT-avdrag!

GR

 3862 bb w

Starke Smålands-Gunnar spräcker rötter med kil och slägga — hujedamej för att vara rot i det läget.

BB

 0933 gr w

Stubben har äntligen släppt och är på väg upp från sin plats i marken.

GR


 

3845 bb wOlle Walseth slipar till kanterna på de nyinköpta bänkarna med bord. De skall sedan placeras ut till våra besökares trevnad.

BB

 3859 bb w

Mogens och Niels-Peder portionerar ut stora stenar för att fylla ut den nya marken vid Rustansbergs utbyggnad.

BB

 

3853 bb w

Björn Bergman portionerar ut vatten till alla våra brandposter runt banan.

BB


 

Trafik under lördag och söndag 2–3 augusti samt söndag 31 augusti.

 608 ah w

Alexander Heijnsdijk från Nederländerna
har tagit många vackra bilder från besöket
på BMÅS och vår fina anläggning.

AH

611 ah w 

Här är Alex på väg förbi Nordkrokens Mekaniska Verkstad och upp till Rustansberg.

AH

 610 ah w

Lokets hytt.

AH

 

 1789 gvr w

Alexander Heijnsdiks lok.

GvR

630 ah wJan van Cranenburgh från Nederländerna hade med sig ett lok Stafford, byggt i Storbritannien av Station Road Steam Engineers Ltd.

AH

 643 ah w

Barn i regnet under spänd förväntan inför tågets ankomst till Sandlid. Regnet stör inte barnen, det är bara personalen som blir blöta.

AH

 0048 antor w

På hösten är det alltid imponerande med all ånga som här syns väldigt tydligt.

AT

 

 0150 antor w

Pär Ryberg drar iväg med ett präktigt tåg efter Britannia för att ge sig ut på nya äventyr.

AT

 0095 antor wKalmar Torsås Järnvägs lok nr 14 stånkar på uppför skärningens 15 ‰, suveränt framfört av Roland, Rolle, Birat-Petterson.

AT

 0104 antor w

Färden går vidare genom den trollska skogen och man hamnar senare på Rustansbergs station för biljettkontroll och tågmöte.

AT

 0112 antor w

Britannia 70000 har fått klartecken för genomfart av Rustansberg. Efter besvarande av klartecknet och utväxlandet av vederbörlig hälsning med stinsen går tåget nu ut på tunnelspåret och åter ner till Sandlid.

AT

 0123 antor w

Efter genomfart av Sandlid har man nu kommit upp till Rustansberg och inväntar tågmöte. Här kommer dieselmaskinen från Deutz in och överlämnar mässingsstaven till 70000 för fri lejd ner till slutstationen på resan.

AT

 630 lu w

Förtjänsttecknet för tio års arbete för sällskapets bästa utdelas till Hans Åhsgren före supén av ordföranden Karl-Gustav Ryberg.

LU

 701 lu w

Eminente grävmaskinisten och tillika stationskarlen Jan Ovling erhåller naturligtvis samma välfötjänta utmärkelse...

 LU

732 lu w

 ...liksom vår arbetsamme vice ordförande från Rockhammar, Roland Birat-Pettersson.

LU

 948 gr w

Största ångmaskinen med den största pannan, 0,5 bar, visades på utställningen om lördagen.

GR

 0949 gr w

Stig Nilsson från Hisings Kärra visar sin Åkerman grävmasin med modellbeteckningen EC450, som nu gick att manövrera medelst radiokontroll.

GR

 0951 gr w

Grävmaskinens innersta hemligheter med allt snyggt ordnat och mycket prydligt.

En nödströmbrytare sitter under avgasröret.

Volvo/Åkerman originalet väger 45 ton.

GR

952 gr w

En flygande modell av J 37 Viggen visades upp av byggaren Christer Pettersson. Den har en riktig jetmotor som drivs av Jet A1 flygbränsle liksom förebilden. Hastighet över 300 km/t.

GR

 3865 bb w

 Christer har även byggt denna US AIR FORCE Bell 412 helikopter som han förevisade i luften.

Vem dessa två huvudlösa kroppar tillhör vet man med full säkerhet icke.

BB

 953 gr w

Två bilder från utställningen...

GR

 956 gr w

...i vårt eget fina tält.

GR

939 gr w

Fyra underbara smalspårslok vid lokstationen.

GR

947 gr w

De fyras gäng från baksidan.

GR

 3878 bb w

Två trogna vapendragare som njöt av kvällens supé och den trevliga samvaron.

BB

 3877 bb w

Sara och Pär spexade under supén med både det ena och den andra.

BB

Om det finns någon annan som har trevliga bilder från höstens möten och trafikdagar vore jag tacksam att få se på dem för att eventuellt publicera dem här eller i Bmås-Nytt.

Göran Rosén

033 – 27 40 49

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Foto:                  

Björn Bergman – BB  

Alexander Heijnsdik – AH  

Gerorge van Rooijen – GvR

Göran Rosén – GR  

Anton Torstensson – AT  

Leif Utter – LU  

 

UPP