Projektsidor

Hunslet – Hans Åhsgren

 

Hunslet lokomotiv — i skala 4":1'


Hans Åhsgren bygger ett Hunsletlokomotiv, John 
Milners stora ”John” Hunslet i 7 ¼".

Det byggs med med både gjutgods och ritningar från John Milner, Chester, Storbritannien.

 

 

Hans Åhsgren berättar: Snart 40 år med mitt Hunsletbygge.


Efter att ha varit en regelbunden köpare av tidningen ”Model Engineer” hos min hobbyhandlare från och med 1971 och framåt var det tydligt att de skalor och spårvidder som var överkomliga för en hobbyut-övare enbart var 3½” och 5”. Mina förbilder: lokförare Rune Lundby och Bertil Jansson byggde ju 5” och i skala 1:10. Visst existerade 7¼” men skalan var på många sett oöverkomlig.


Gävle stadsbibliotek hade på den tiden ett stort utbud av hobbylitteratur. Med tågböcker i storformat med fyrfärgsbilder som triggade en ung grabbs hobbydrömmar. Vid något tillfälle var det en bild på Hunsletloket ”Jack” i större skala och därefter var jag helt fast. Några foton på Roger Marsh Tinkerbell ”F” typ 0-4-2T smalspårslok väckte också drömmar. Det var det loket som inledde byggandet av lokmodeller, som man kunde ”sitta i”, inom 7¼”hobbyn.


Tinkerbellen firar 50 år som modell i år och kom alltså 1968. Nästa större modell som erövrade hobbyn var när Mr Milner från Chester år 1973 lanserade via sitt nya bolag sin Hunslet. Roger Marsh bidrog med både gjutgods och ritningar åt John Milner. Värt att notera var att Milner var en av de närvarande när den engelska 7¼” klubben startades ungefär samtidigt. Under 70-talet gör han ofta reklam för sin 7¼”-maskin i ”Model Engineer”. Fortfarande var detta lok oöverkomligt för en som bara körde 3½”.


När Don Young så i november 1979 inleder en artikelserie i ”Locomotive Large and Small” med bygginstruktioner för sin ”Don” Hunslet i 5” och med Milners stora ”John” Hunslet i 7¼” bestämmer jag mig för att skicka efter ritningarna.


På den tiden kunde man med enkelhet köpa material hos den lokala handlaren ”Wennbergs Järn” Gävle, i liten såväl som stor kvantitet. Denna affärs järnvarudel blir därefter favoritstället. Från järnhandeln kunde man köra hem plåt i bakluckan för både ram och övriga tunnplåtdetaljer. Några år senare åker jag och min far över till England och Chester efter att ha förbeställt ett komplett set av gjutgods hos Mr Milner. Gjutgodset var så tungt att det måste läggas på golvet i mitten av bilen. Mr Milner visade runt och hade ställt upp både en av sina Hunslets och även den nya C19 i 7¼”. Båda maskinerna fastnade ordentligt på näthinnan.


Även om jag införskaffade en större 7 tums svarv redan i mitten av sjuttiotalet, så är det många skeenden i livet som påverkar engagemanget för byggandet av en live steam-modell. Nästa år är jag inne på mitt fyrtionde år med bygget och med det utsatta målet att bli klar. Bifogar en bildserie på bygget. Även ett litet Youtube klipp kan vara av intresse.

Hans Åhsgren

 

Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click the pictures for a larger view in new window. / Close the window to return.


 Ett mycket charmigt litet lok med eller utan hytt och som numera finns på Bala Lake Railway i Wales GB.

 2018-10-06 MM-02 w

 

2018-10-06 MM-01 w

Ovanstående bilder ämtade från nätet.

abc

2018-10-06 MM-03 w


2018-10-06 MM-04 w
Sök på "Hunslet locomotive" för flera bilder.


Samtliga nedanstående foton: Hans Åhsgren

2018-09-22 regu haa w

Delar till regulatorn.

abc

2018-09-24 0001 haa w 

Ramsidorna med sina hornblock.

 

 2018-09-24 0002 haa w

Provmontering av ramen och lagerboxarna.

abc

2018-09-24 0003 haa w 

Sotskåp och fjädermontage.

  

 2018-09-24 0004 haa w

Monteringen fortskrider.

abc

2018-09-24 0007 haa w 

Cylindrar med tvärstycken och slidskåp.

 

2018-09-24 0009 haa w

Många delar blir det och vackert namn är det.

abc

2013-01-05 1241 haa w 

Samma delar som på ovanstående bild.

 

2018-09-24 0008 haa w

Ordning på delarna är viktigt vid lokbygge.

abc

 2018-09-24 0012 haa w

Slidskåp innanför ramsidorna.

 

2018-09-24 0013 haa w

Ventilstyrningen är monterad.

abc

2018-09-24 0010 haa w 

Det börjar bli trångt under sotskåpet.

 

2018-09-24 0014 haa w

Närbild på vänster cylinder.

abc

 2018-09-24 0005 haa w

Ångpannan skall passas in i ramen.

 

2018-09-24 0006 haa w

Tunga pannor fordrar lyfthjälp.

abc

 2018-09-24 0015 haa w

Eldstadens beklädnad — snyggt!

 

2018-09-24 0018 haa w

Pannbeklädnad på plats liksom sadeltanken.

abc

 2018-09-24 0017 haa w

Plåtdetaljer till hytten är på gång.

 

2018-09-24 0011 haa w

Åkvagnen är nästan klar.

abc

2016-07-22 panna haa w 

Tuberna är monterade och valsade i tubgaveln.

 

 

 

abc

 

Fler bilder kommer efterhand./GR


 

UPP