Projektsidor
Hunslet – Hans Åhsgren
Hunslet lokomotiv — i skala 4":1'
Hans Åhsgren bygger ett Hunsletlokomotiv, John Milners stora ”John” Hunslet i 7 ¼".
Det byggs med med både gjutgods och ritningar från John Milner, Chester, Storbritannien.
Hans Åhsgren berättar: Snart 40 år med mitt Hunsletbygge. Efter att ha varit en regelbunden köpare av tidningen ”Model Engineer” hos min hobbyhandlare från och med 1971 och framåt var det tydligt att de skalor och spårvidder som var överkomliga för en hobbyut-övare enbart var 3½” och 5”. Mina förbilder: lokförare Rune Lundby och Bertil Jansson byggde ju 5” och i skala 1:10. Visst existerade 7¼” men skalan var på många sett oöverkomlig. Gävle stadsbibliotek hade på den tiden ett stort utbud av hobbylitteratur. Med tågböcker i storformat med fyrfärgsbilder som triggade en ung grabbs hobbydrömmar. Vid något tillfälle var det en bild på Hunsletloket ”Jack” i större skala och därefter var jag helt fast. Några foton på Roger Marsh Tinkerbell ”F” typ 0-4-2T smalspårslok väckte också drömmar. Det var det loket som inledde byggandet av lokmodeller, som man kunde ”sitta i”, inom 7¼”hobbyn. Tinkerbellen firar 50 år som modell i år och kom alltså 1968. Nästa större modell som erövrade hobbyn var när Mr Milner från Chester år 1973 lanserade via sitt nya bolag sin Hunslet. Roger Marsh bidrog med både gjutgods och ritningar åt John Milner. Värt att notera var att Milner var en av de närvarande när den engelska 7¼” klubben startades ungefär samtidigt. Under 70-talet gör han ofta reklam för sin 7¼”-maskin i ”Model Engineer”. Fortfarande var detta lok oöverkomligt för en som bara körde 3½”. När Don Young så i november 1979 inleder en artikelserie i ”Locomotive Large and Small” med bygginstruktioner för sin ”Don” Hunslet i 5” och med Milners stora ”John” Hunslet i 7¼” bestämmer jag mig för att skicka efter ritningarna. På den tiden kunde man med enkelhet köpa material hos den lokala handlaren ”Wennbergs Järn” Gävle, i liten såväl som stor kvantitet. Denna affärs järnvarudel blir därefter favoritstället. Från järnhandeln kunde man köra hem plåt i bakluckan för både ram och övriga tunnplåtdetaljer. Några år senare åker jag och min far över till England och Chester efter att ha förbeställt ett komplett set av gjutgods hos Mr Milner. Gjutgodset var så tungt att det måste läggas på golvet i mitten av bilen. Mr Milner visade runt och hade ställt upp både en av sina Hunslets och även den nya C19 i 7¼”. Båda maskinerna fastnade ordentligt på näthinnan. Även om jag införskaffade en större 7 tums svarv redan i mitten av sjuttiotalet, så är det många skeenden i livet som påverkar engagemanget för byggandet av en live steam-modell. Nästa år är jag inne på mitt fyrtionde år med bygget och med det utsatta målet att bli klar. Bifogar en bildserie på bygget. Även ett litet Youtube klipp kan vara av intresse. Hans Åhsgren |
Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click the pictures for a larger view in new window. / Close the window to return.
Ett mycket charmigt litet lok med eller utan hytt och som numera finns på Bala Lake Railway i Wales GB.
Ovanstående bilder ämtade från nätet. |
abc |
Sök på "Hunslet locomotive" för flera bilder.
|
Samtliga nedanstående foton: Hans Åhsgren
Delar till regulatorn. |
abc |
Ramsidorna med sina hornblock. |
Provmontering av ramen och lagerboxarna. |
abc |
Sotskåp och fjädermontage. |
Monteringen fortskrider. |
abc |
Cylindrar med tvärstycken och slidskåp. |
Många delar blir det och vackert namn är det. |
abc |
Samma delar som på ovanstående bild. |
Ordning på delarna är viktigt vid lokbygge. |
abc |
Slidskåp innanför ramsidorna. |
Ventilstyrningen är monterad. |
abc |
Det börjar bli trångt under sotskåpet. |
Närbild på vänster cylinder. |
abc |
Ångpannan skall passas in i ramen. |
Tunga pannor fordrar lyfthjälp. |
abc |
Eldstadens beklädnad — snyggt! |
Pannbeklädnad på plats liksom sadeltanken. |
abc |
Plåtdetaljer till hytten är på gång. |
Åkvagnen är nästan klar. |
abc |
Tuberna är monterade och valsade i tubgaveln. |
|
abc |
Fler bilder kommer efterhand./GR |