Projektsidor

Rail Motor — GL


Rail Motor

 

Gunnar Lindberg är i full fart med att revidera sin gamla Rail Motor,
ett
litet engelskt ånglok med axelföljden 0–4–0.

Loket har nu fått en ny stålpanna och ramen blir förlängd för att få plats med en löpaxel framför drivaxlarna.

Axelföljden blir då 2–4–0.

 


Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click the pictures for a larger view in new window. / Close the window to return.
 


2014-11-04 1000 gr w

Gunnar Lindberg med Rail Motor under en växlingstävling på –90-talet. Växlings-koordinator är Kalle Karlsson, här med kameran som fiktiv kommunikationsradio.

???

abcdefga

2014-11-04 railmotor gr w

Efter konstaterat tubläckage blev Rail Motor stående en längre tid i Gunnars verkstad. Emellertid har längtan efter ånga blivit påtaglig och revidering påbörjad.

GR

 

2014-11-04 0968 gr rm w

Nya stålpannan provisoriskt på plats i den förlängda ramen.

GR

abcdefg

2014-11-04 0969 gr rm w

Här ser man ramens förlängning med plats för löpaxel framför cylindrarna.

GR

 

2014-11-04 0972 gr rm w

En främre löpaxel avfjädrad i sidled, ger en mycket bättre gång ute på linjerna.

För ett växlingslok behövs inte denna finess eftersom hastigheterna på bangården
ej blir så höga.

GR

abcdefg

2014-11-04 0977 gr rm w

Den nya ångpannan och viktökningen framtill ger en högre adhesionskraft åt loket, viken kommer väl till pass för lätt resandetrafik runt vår bana.


GR

 

Fler bilder kommer efterhand. GR

abcdefg

 


 

Foto: GR – Göran Rosén

UPP