Projektsidor
Orenstein & Koppel — Otto
Bengt Jansson och Anders Lööf bygger två stycken smalspårslok.
Loken är av typen Orenstein & Koppel, vanligen förkortat O&K.
Det ena är treaxligt med axelföljd C, (0-6-0) och det andra tvåaxligt med axelföljd B, (0-4-0).
Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click the pictures for a larger view in new window. / Close the window to return.
Dessa tre bilder tagna i Bengts verkstad med min mobiltelefonkamera. GR |
abcdefg |
Avesta med axelföljd C till vänster och... |
abcdefg |
...Lotta med axelföljd B till höger. |
Chassi till Bengts O&K med tre drivaxlar. |
abcdefg |
En något närmare bild på vänster cylinder, |
Vänster |
Laserskurna delar till båda pannorna. |
abcdefg |
...ger tunga pannor och därmed |
De båda pannrören är imponerande. |
abcdefg |
Sotskåpets sadel sitter temporärt på plats. |
Foto: GR
Svetsning av pannorna.
abcdefg |
Fyrboxarna liknar ena pinnaso.*
|
abcdefg |
... borgar för goda säkerhetsmarginaler. |
abcdefg |
Fina pannor med komplicerade svetsar.
abcdefg |
Prima ångpannor svetsade med omtanke och specialkompetens i den fristående Ångpanneverkstaden.
Foto: RBP
Pannan på provisorisk plats på Avestas ramverk. Notera de båda sadlarna för panna och sotskåp. |
abcdefg |
Nu har pannan och hytten kommit på rätt plats och viss rördragning är på gång. |
Hytten snett bakifrån. |
abcdefg |
Hyttens interiör, än är det mycket kvar. |
Ventilstället/förgreningsröret, pådraget och omkastaren syns tydligt på denna bild. |
abcdefg |
Den utvändigt placerade regulatorn kan ses vid ångdomens sida och längre ner på tillopsröret sitter den s.k. luftinsläppnings-ventilen. Bakom lubrikatorn syns en backventil på pannan där vatten från injektorn kommer in i pannan. |
Här syns smörjkoppen för planslidens kolvstång, smörjpressen (lubrikatorn) samt oljeröret med backventil för oljetillförseln till slidventilen. |
abcdefg |
Ångvisslan ser ut att ha tre eller fyra toner och användes kanske även sparsamt på svenska privatbanor. |
Ovan:
Till höger:
Nedan och nedan till höger: |
abcdefg |
abcdefg |
Foto: Bengt Jansson
Bengt har börjat slutmonteringen |
abcdefg |
Pådraget, regulatorn, består av en kulventil som klarar ångans höga temperatur. |
abcdefg |
|
Pådraget och ventilstället. |
abcdefg |
|
Eldstadsluckan. |
abcdefg |
Otto ser så här ut idag den 9 oktober 2013. |
Otto idag den 9 oktober 2013. |
abcdefg |
Tenderns ramverk är under uppbyggnad. |
Kvartsvy av tenderram, 9 oktober 2013. |
abcdefg |
Lagerblock och fjädrar på tender. |
Tendern sedd bakifrån.Nu fattas bara något mjukt att sitta på samt den inre vattenreservoaren med påfyllningsrör. |
abcdefg |
Bengt visar den öppnade verktygslådan bak på Ottos tender. Lägg märke till koppel-anordningen med sina två säkerhetskedjor. |
Loket OTTO går bra på spåret och är nu i flitig användning under året 2016. GR |
abcdefg |
Bengts lok OTTO på slaggraven 2016. BB |
Otto på bangården med Per Ljungberg Foto: ??? |
abcdefg |
Per med Otto samt Rolle och Kia Foto: ??? |
Otto och syskonloket lotta. Foto: RS
|
Foto: Bengt Jansson – BJ
Roland Birat-Pettersson – RBP
Göran Rosén – GR
Björn Bergman – BB
Roger Schmidt - RS
*[Pinnaso betûder ilekott på väschötska.]