Projektsidor
Orenstein & Koppel — Lotta
Anders Augustinsson bygger ett smalspårslok.
Loken är av typen Orenstein & Koppel, vanligen förkortat O&K, med axelföljd B* eller 0-4-0.**
Anders Augustinsson övertog bygget från en annan Anders (Lööf) och har nu
med stor iver fortsatt bygga och kommit långt, som vi kan se här nedan.
Anders kommer att leverera fler tidigare bilder så snart han får tid och möjligheter.
Vi ser fram emot detta med förväntan.
** UIC = Union internationale des chemins de fer.
** 0–4–0 = The Whyte notation.
Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click the pictures for a larger view in new window. / Close the window to return.
LOTTA med axelföljden B (0–4–0). |
Panntillverkning sker från början till två lok, Bengt Janssons Otto och Anders Lööfs Lotta.
Laserskurna delar till två ångpannor framställdes samtidigt av Industrisvets AB i Sjömarken i närheten av Borås. GR |
|
Tjockt material ger tunga pannor och därmed stor släpfriktion mellan drivhjul och räls. GR |
Två ångpannor svetsades samtidigt i pannverkstaden, här fyrboxarna.
|
Kraftigt material i eldstad, stagbultar, samt... |
|
...panna borgar för goda säkerhetsmarginaler. |
|
Fina pannor med komplicerade svetsar.
|
Tio foto ovan: Roland B Pettersson
Ovan: Ett litet behändigt tubvalsningsverktyg.
Till höger:
Nedan och nedan till höger: valsverktyget inne i eldstaden när det gäller den bakre tubgaveln. Men med sinnrik användning av kardanknut och förlängningar låter det sig göras. |
|
Fyra foto ovan: Bengt Jansson
Anders Augustinsson har kommit väldigt långt med sitt bygge på kort tid.
Snart kommer fler bilder från hans första tid med loket.
Loket sett snett bakifrån. Höger sidotank ej monterad. AA |
Sidovy av loket LOTTA upplyft med en gaffeltruck för fotografering. AA
|
LOTTA med öppet sotskåp och delar av rördragning, lubrikator och omkastare i bild. AA |
Anders jobbar nu med att färdigställa sin tender/åkvagn inför kommande provkörningar på banan. Han har ju dessutom fullt upp med allt övrigt arbete på vändskiva och lyftbord. AA
|
Våren år 2020 tenderarbete.
Rostfri matarvattentank placerad på tenderns chassi. Rymd 30 liter, med bra påfyllningsstos. AA |
Tanken är "skohornad" ner mellan tenderns sidor. Här var det tydligen trångt, men det gick! AA |
Nya bilder från ångloket Lotta i Hammar – 2020-07-09—14.
Stjärnekerhjul till tendern. Frästa i lokverkstaden i Hammar. AA |
Delar till matarvattenfiltrering och tankavluftning. AA |
Slutmontering av tendern. AA |
Provkörd med luft den 14 juli. Tillverkning av pannklädsel m.m. Börjar nu se ljuset i tunneln. AA |
Utsikt från buffertplankan. Notera påfyllningsstosen med skruvlock och luftningsröret med båge. AA |
Hytten börjar bli komplett. Två manometrar för trycket i pannan och ånglådan samt dubbla vattenståndsrör, kan vara bra att ha. AA |
Första besöket vid Sandlid, väcker intresse från åskådare RS |
Syskonloken återförenas vid Sandlid RS |
Luftbroms moterat på Tendern AA |
|