Projektsidor
Mogul 78030 Jan Bragée
BR Class 2 – Mogul
Jan Bragée bygger sedan länge loket 78030 med hjulställningen 2–6–0.
Här berättar han lite om sitt mästerbygge.
Jag började bygga år 1979. Det var Rustan Lange som gav mig ritningar på detta lok i skala 1:12, för att skala upp till 1:8, samt några originalritningar. Det visade sig snart att skillnaderna mellan originalritningarna och de i skala 1:12 var allt för stora, så det blev till att göra egna ritningar med stöd från originalet. Detta har varit en av anledningarna till att byggandet har tagit så lång tid. Som framgår av bilderna så är tendern färdig liksom panna, ramverk, maskin och mycket mer. Jag har tillverkat två stycken överhettarelement i rostfritt och de går hela vägen in i fyrboxen. De har en invändig diameter på 6 mm får att få upp hastigheten på ångan och på så sätt höja överhettningstemperaturen. Ett vanligt konstruktionsfel på modellånglok är att överhettarelementen har för stor invändig diameter, vilket leder till dålig överhettning. För att få så bra värmeöverföring som möjligt så måste flödet vara turbulent och det får man bara om strömningshastigheten är tillräckligt hög. Lokbygget har bjudigt på ett antal olika utmaningar. En av dessa var ångbromsventilen. Jag konstruerade om hela systemet och lät bromshandtaget påverka en kam som i sin tur trycker en kolvslid upp eller ner. Denna öppnar och stänger ångkanaler som leder ångan till och från bromscylindern. Jag har testat ventilen med tryckluft och den fungerar utmärkt. Som lokförare är det ju hytten jag ser mest när jag kör loket så därför lägger jag ner lite extra jobb på att få den så skalenlig som möjligt, men ändå körvänlig. Hälsningar Janne Bragée |
Above presentation shown as a PDF written in english.
Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click the pictures for a larger view in new window. / Close the window to return.
Såvida annat ej anges, samtliga bilder och text: Jan Bragée ©.
British Rail Class 2 #78030.
|
abc |
Delar av vänster slidstyrning. Part of the left side valve gear. |
Bakgavelplåten med eldstadsluckor m.m.. Backhead with reverser and sliding fire doors. |
abc |
Akterkastellet på den färdiga tendern. Rear side of tender. |
Axelbox coverplate with text BR Timken. |
abc |
Vänster slidstyrning. Left side valve gear. |
Med denna lyftanordning blir det lätt... This winch contraption makes... |
abc |
...att sätta ångpannan på rätt plats. ...it easy to pace the boiler on the chassies. |
Check valves made to scale... |
abc |
...av en hel del smådelar, som efter... ...consists of several different parts... |
Ångdomen är driven från 1 mm kopparplåt över en fräst och svarvad träform. The steam dome cover is batted from 1 mm copper plate over a wooden pattern. |
abc |
Smörjpress, huset är fräst ur en massiv bit, spärrnållager för överföring av rörelsen. Mechanical lubricator milled from solid brass. One way bearings transmit the power. |
Pyskranarna är styrda medelst ånga... Cylinder drain cocks are operated by... |
abc |
...från denna ångventil. ...steam from this valve. |
Injektorer med egen design på husen. Munstycken designade med hjälp av This is my own design of the injector housing. The book by D.A.G. Brown about miniature injectors helped me design the steam and throat cones. |
abc |
Byggde en injektor till mitt lilla lok TICH och den fungerar fortfarande 40 år senare. Byggde en ny i våras som också fungerar, så hoppet finns att dessa också skall mata vatten. I made an injector for my TICH loco about 40 years ago and it still works. I built one more recently that also works fine, |
Pannan är isolerad med glasfiberväv. The boiler is isolated with woven glass fibre. |
abc |
Rördragning i sotskåpet. Tubing in the smokebox. |
Omkastarskruven – den verkliga cylinder- fyllningen kan avläsas på skalan. en liten pinne inne i handtaget går in i ett spår i ett hjul som ligger under kåpan i skruvens centrum. The reversing gear – the valve setting can be read direct on the indicator. Every digit is punched separate on a brass sheet which is then solderd on the indicator frame. Locking of the crank can be done by folding one of the handles. |
abc |
En förnöjd Janne tar en liten provtur inne i bygglokalen, det går bra så länge slangen och rälsen räcker till.
A satisfied builder enjoys a short test run.
|
|
abc |
Med AutoCad skapade jag en schablon med fonten Gill Sans. Med denna kunde jag skära ut siffrorna i maskeringstejpen som applicerats på hyttsidan. Siffrorna sprutmålades sedan med en sprutpistol. När färgen torkat ca 3 timmar tog jag bort resten av tejpen och fick detta resultat. AutoCad printed a pattern for me and based on this I cut the masking tape for the painting of the cab sides with a Badger Air Brush. I left it to dry for three hours before peeling off the tape, with the above result. |
abc |
|