Om / About / BMÅS
BMÅS – Lokomotiv / Locomotives
På Sandlidsbanan finns följande lokomotiv och vagnar.
Fordonen listas utan inbördes ordning eller tidsperiod.
Vissa fordon har varit i trafik på BMÅS, men finns inte lägre på vår bana.
Andra har varit på besök hos oss en eller flera gånger.
Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click on the pictures for a larger view in new window. / Close the window return.
Vi börjar med att visa tre skönheter av pacific-typ.
Men bara lugn det kommer flera längre ner på sidan.
British Rail Class 7 — Britannia 70000 Byggare: Stig Claesson. Lokförare: Björn Bergman. Ägare: Gunnar Nilsson, Leif Utter och Hans Åhsgren. GR |
Gunnar Thane Lange, BR 70000 Tønsberg, Norge. Gunnar har varit en flitig medlem vad gäller att arbeta för att få ordning på det som måste göras på vår bana. Han gillar också att köra Britannia och gör det med den äran! BB |
Brittish Rail Class 7 William Shakespeare 70004 Loket är nu under komplett revidering. Byggare: Bengt Jansson. Ägare och revidör: Hans Åhsgren. GR |
Bengt Jansson visar sitt lok vid BMÅS 30-årsjubileum Fotograferat lokparaden 7 augusti 2010. Vit skjorta och svart fluga gällde för alla lokförare som deltog i paraden. BB |
NS 4014 — ett trecylindrigt lok, från Nydqvist & Holm i Trollhättan... George van Rooijen kommer ofta på besök till Bmås. Loket motsvarar de H3s, snälltågslok, som byggdes åt Bergslagernas Järnvägar. GvR |
...byggt för
N V Nederlandsche Spoorwegen
En vackert lok framför 2 kaggar och 1 huvud. Byggare och ägare: George van Rooijen ↑, en av våra medlemmar från Nederländerna. BB |
Railmotor Gunnar Lindberg med sitt lilla fina lok Railmotor på Sandlid C. GR |
I väntan på bättre bild... ...visar vi här en sidovy av loket.
Kopierad från Reeves katalog |
Railmotor i väntan på revision Gunnar Lindbergs lok Railmotor stod så här avklädd ett par år i Gunnars verkstad i väntan på revidering. En sådan har påbörjats, nu får vi vänta och se framtiden an med gott mod. GR |
En Railmotor, med karosseri En Railmotor med påbyggd resandevagn. De två drivaxlarna med maskineri ligger under vänstra delen på bilden ovan. Stående ångpanna är placerad inne i lokförarhytten, "för värmens skull?". Ekipaget kan även framföras från andra ändan med broms och regulator. Ringsignaler styr eldaren som har sin plats vid ångpannan och omkastaren. Foto och video från internätet, klicka. |
C-19 Denver & Rio Grande Rwy Ett smalspårslok från the Wild West på Modell Dampf Bahn Club, Schackendorf i Tyskland. Byggt i Storbritannien och importerat till Sverige. Stort och tungt och med bra dragkraft. HÅ |
C-19 # 346 på Sandlid Central Hans Åhsgren med loket #346 har verkligen fungerat utmärkt vid våra trafikdagar med så många resande som det varit i år (2019).
Ägare och lokförare: Hans Åhsgren.
BB
|
Otto ett smalspårslok... Bengt Jansson har byggt detta lok och... GR |
...av typ O&K
...överlåtit körandet till "stora alvaret", PLj.
GR
|
Rimbo byggt av Jan-Håkan Nordin Rimbo med Rustans resandevagnar på Sandlid. Ägare: Jan Fagerberg Ekerö. BB |
Jan Fagerberg är ofta på besök i Borås
Ett litet fint smalspårslok modifierat av Jan efter att han köpt det av Jan-Håkan.
HB
|
Våra medlemmar och besökare från Nederländerna och Tyskland samt deras lok.
Waldenburg WB 6 Natasja och Ronald Smits från Nederländerna hade med sig två lok till våra Ångdagar 2019. Detta är ett schweiziskt smalspårslok. GR |
Smalspårslok No 15 George van Rooijen visade upp ett lite mindre lok vid Ångdagarna 2019. Ett lok som hans far byggde och GvR övertog och renoverade. GR |
Michiel van Gremberghe... ...hade inget eget lok som gick att köra på banan, så han turades om att hantera No 15. GR |
Dubbelkopplat för ökad dragkraft Natasja Smits med Waldenburg WB 6 dubbel-kopplat med George van Rooijen och No 15. GR |
Tyska kraftpaket.
Tre äldre godingar — en Fristedt, en Tich och en Atlantic.
Fristedt hade från början... Anders Hässler byggde sitt andra ånglok 1970– –76 och gav det namnet Fristedt. Här ses han troligen i juni månad 1984, med sitt lok i ett mycket tidigt foto vid vändskivan på Bmås. Foto: CA |
... en egen spårvidd om 200 mm Fristedt under en körning 1981 på en bana vid SJ:s 125-årsjubileum i Gävle. Anders åker bakom en okänd lokförare på loket Fristedt. Spåren i bakgrunden är bara dekor på en vägg jämte den lilla 7¼" banan. Skannat från papperskopia |
Läs om Anders Hässlers trädgårdsjärnväg och dessa båda lok i Bmås–Nytt nr 4, 1993.
Anders Hässler och loket Tich
Här ser vi Anders Hässler med sitt tredje ånglok. En LBSC frilansdesign vid namn Tich, med axelföljden 0–4–0, med fina vagnar bakom. BB |
Rangeringstävling 21 maj 1994 Birgitta och Anders Hässler samt Björn Bergman vid Tich efter att de vunnit den rangeringstävling som anordnades. BB |
Bosse Örnvinge — Great Northern Railway Class C1 Atlantic
Atlantic-modell på Bmås 1987 Bo Örnvinge med sitt från England importerade Atlantic-lokomotiv i full fart mot bron. Great Northern Railway 4–4–0, Class C1. CA |
All round-lok ritat av Henry A. Ivatt Under Ångdagarna 1988 kör Bosse sitt lok på den yttre kurvan (L3) in till Rustansberg. Denna infart var då helt ny till Ångdagarna. CA |
Fyra bilder på numera sällsynta lok på vår bana.
Lessebo vid namngivningen — Stationsinspektor Börje Hedberg Lessebo, smalspårigt Malletlokomotiv 600 mm, byggt av Munktells Mek. Verkstad AB i Eskilstuna år 1891. Byggare och ägare: Roland B. Pettersson PR |
KTsJ 14 Smalspår spårvidd 891 mm Ett väldigt fint lok och en god dragare. Kalmar–Torsås Järnväg, lok nr 14. Byggare och ägare: Roland Birat-Pettersson BB |
Svalan — Orenstein & Koppel Smalspårslok spv. 600 mm från O&K 0–4–0. Byggare och ägare: Roland Birat-Pettersson BB |
General Amerikanskt lokomotiv konstruerat avBaldwin Locomotive Works, Philadelphia, USA. Byggare och ägare: Roland Birat-Pettersson RBP |
Diesel- dieselelektriska- och ackumulatorlok.
Dieselelektriskt lok från Nederländerna Då vi var begränsade av ett eldningsförbud tog Ronald Smits med sig sitt stora diesellok. GR |
Kan köras på förbränningsmotor och el Detta lok gjorde stor nytta under Ångdagar- nas persontrafik med sin stora dragkraft. GR |
Dieselloket "ETTAN" Anders Augustinsson byggare och ägare av Södra Nerikes Järnvägs "Ettan" klar för avgång. GR |
Deutz diesellok Byggare: Roland Birat-Pettersson Ägare: Per och Lars Ljungberg LLj |
08:an var nog snyggare i engelsk originalbemålning.
Lok nr 14 Pigge & 15 Gnidde...
När lokkombinationen är konfigurerad på detta sätt behöver inte ekipaget vändas på vändskivan mellan varven på banan, man vänder bara på lokföraren och körriktningen. Detta sparar tid för de åkande vid rangeringen på Sandlid C GR |
...eller Knallepilen "Ackumulatorloken" har en drivmotor i varje enhet och batterier och extra drivmotorer i boggiflakvagnen. Denna är även sittplats för lokföraren och härstammar från tiden innan Rustan Langes Galtarö Järnväg. Lokbyggare: Kalle Karlsson, Gävle. Ägare: BMÅS som utvecklat konstuktionen. GR |
Sporadiskt besökande lokomotiv från andra länder.
Ett smalspårslok från O&K Byggare: John Phielix, Nederländerna. Loket i fullskala byggdes för 750 mm spårvidd. BB |
Klorus och Da7 Klorus med "Sockerbetsloket" Da7 bakom. BB |
Malletlok 99 633 Ralph Peter Stolle professionell lokbyggare från Seelzei Tyskland. Loket är ett smalspårigt malletlok, alltså med kompoundsystem. "RAPS" har besökt BMÅS två gånger med loket . BB |
Detta är en modell av ett lok som i Danmark trafikerade en betbana fram till sockerbruket. Loket har hjulställningen 0–8–0 och har byggts av Bo Dya från Danmark. BB |
Danskt besök på Bmås Erik Kammeyer (t.v.) tog med en god vän och sitt äkta mallet-lok till Bmås Ångdagar 2001. GR |
Little River Railroad Co #128 Lokomotivet är av typen mallet och således med compoundsystem som fungerade bra. GR |
Våra dressiner.
[Namnet kommer från den tyske uppfinnaren Karl Drais (1785–1851).]
Gammal motordressin... ...med en av de tidigare röjsågsmotorerna. KGR |
Något nyare motor i dressinen Byggare: Rustan Lange. Ägare: BMÅS. Dressinen är användbar till det mesta och har fått arbeta mycket och hårt. Den är nu inne på sin sjätte motor. GR |
Pumpdressin modell mindre Byggare – ägare: Bengt Pettersson, Sandared. Dressinförare: Rasmus Alfredsson. GR |
Pär Ryberg var tidigt i farten När man inte kan köra ånglok får man ta till andra resurser för att imponera på damerna. CA |
Lokomotiv vi inte sett så mycket av på senare tid.
"Torvbaneloket" från Danmark Mogens Hansen, Danmark, är medlem i Bmås och ägare till detta smalspårslok av O&K-typ. I fullskala användes loket på en torvbana. BB |
Mogens deltog i vårt stora 30-årsjubileum i augusti 2010 Mogens med sitt lok och vagnar i lokparaden. Som ni ser är det dansk lokförarmössa, vit skjorta med svart fluga som var påbjudet. BB |
Artesia Loket är inköpt från England som frilans-modellen Hercules. Senare kraftigt modifierad av ägaren Staffan Engström till ett lok från National Railways Zimbabwe. GR |
Staffan Engström med Hercules Bilden tagen 15 september 2002 innan den stora modifieringen. Som synes ett litet vackert lok i grön färg, redan som original. GR |
Några lok sålda av medlemmar i Bmås till andra ägare i Sverige
Stanier Class 5, 4–6–0 Bengt Janssons nya lokomotiv "Black Five" på den gamla vändskivan i tidig Bmås-tid. Bengt sålde så småningom loket till en bana i Östergötland. CA |
Black Five gjorde trogen tjänst i Bmås. Bengt Jansson på Rustansbergs station. CA |
Östens Rob Roy... Frilansloket Rob Roy var ursprungligen byggt av vår medlem Östen Nilsson från Svedala. Östen körde loket några gånger på vår bana. GR |
...blev K-märkt lok i Borås Det blev duktigt modifierat av vår medlem Thomas Berg och sonen Henrik. Liknar nu ett av SJ:s K-lok som funnits i trafik på järvägslinjerna runt Borås. Loket är nu sålt till ny ägare som prydnad. GR |
BR Class 2 tenderlok Nr. 78037 Byggare: Olaf Walseth Ägare: Numera sålt utomlands. GvR |
BR Class 2 tanklok Nr. 84028 Byggare: Ingvar Eriksson, Falun Ägare: Numera sålt utomlands. GR |
Läs om Sven-Åke Grönvald och hans lok och järnväg i ett
sammansatt utdrag av Bmås–Nytt från 1993 och 2003.
S 13 utan vagnar 1993 Sven-Åke Grönvald med det svenska loket S 13. Alla hans järnvägsfordon såldes till Frövi Maskin & Bruksbanemuseum efter Sven-Åkes frånfälle. GR |
Loket BMJ–5 med personvagnen från Brevikens Miniatyrjärnväg. Vid besöket på Bmås fick vi njuta av Sven- Åkes utomordentligt fina C3c pesonvagn. GR |
Nytt "dieselhydrauliskt" lok T4 på Bmås
Ny T4 i Borås
Thomas Berg har kommit igång med att bygga ett T4 dieselelektriskt lok, som under vissa år tidigare varit stationerat på Borås C. Nu skall modellen med sin stora dragförmåga komma till Sandlid Central för trafik. GR |
Bygget avancerar och byggrapport publiceras på Projektsidan. Loket blir inte diesel-hydrauliskt utan närmare bensinelektriskt med två förbränningsmotorer och en elmotor i varje trehjulig boggi. TB |
Två sadeltanklok som vi har sett mycket av tidigare om åren.
Arthur Simpson, Hedersmedlem — R.I.P. ...
Jessie – Ett sadeltanklok från England — Byggare: Arthur Simpson, Storbritannien. Arthur var hedersmedlem i vårt Sällskap och besökte oss ofta tillsammans med sitt lok. Många var vi som fick glädjen att köra det. GR |
— Det skiljer några år... ...men Athur och hans lok Jessie är desamma. Slaggraven är här helt ombyggd och med tre påeldningsspår till allas belåtenhet. Glada är Gunnar Thane Lange och Björn Bergman. GR |
Arthur, Pär och Jessie Arthur och Pär var som ler och långhalm. GR |
Jessie med Pär Ryberg Pär är i alla lägen helt betrodd som lokförare. GR |
En mycket ung Anders Lööf tränar på att bli lokförare — då en önskedröm. GR |
Jessie 0–4–0, sadeltanklok.
Kopierad bild från Reeves katalog. |
...och Gunnar Tellbe, också Hedersmedlem
Holmside — Sadeltanklok Gunnar Tellbe, från Hyssna, är väl känd i Live Steam-kretsar runt vårt avlånga land. Han var en av de tidigare medlemmarna i Bmås och har byggt denna lokmodell. GR |
Sadeltankloket Holmside, med hjulställningen 0–6–0, är ett frilanslok från Reeves Ltd. i Storbritannien. Byggare och ägare: Gunnar Tellbe. Kopierad bild från Reeves katalog |
Enstaka besök från andra banor.
Prins August med vagnar besökte oss år 2010.
Prins August med vagnar Bengt Holmer har byggt detta fina tågsätt. Det gjorde något bejublat varv på vår bana, då BMÅS firade sitt 30-årsjubileum 2010-08-08. BB |
Loket på lastbryggan Bengt eldade först med ved för att vara riktigt skalaenlig, men fann senare på att det blev mycket bättre med stenkol. BB |
Se sidan Vagnar / Railway carriages för mera info om loket Prins August.
Resandvagn En vackert byggd 1:a klass resandevagn. Tillhör loket Prins August ovan. BB |
KUNGL. POST En postvagn var något självklart och pålitligt när posten skulle fram. Tillhör Prins August. BB |
U.K.-besök vid 30-årsjubileet — Richard Gommersall och Graham Dutton från Yorkshire.
Graham Dutton — Yorkshire Great Britain Graham höll på att bygga denna loktyp, som benämns Adams Radial Tank, 4–4–2T, när han och Richard... BB |
London & South Western Railway...kom på besök till vårt 30-årsjubileum i
augusti 2010. Konstruktör av originalet i
full skala var William Adams, därav namnet. Loket kom i drift 1882 på LSWR.
GvR
|
Ett lok 4–4–0 från Nederländerna... Alexander Heijnsdik under lördagens fria trafik. Loket med nr 41 är holländskt från privata järnvägsbolaget N.C.S., vilket står för Nederlansche Centraal Spoorweg. Detta blev senare Nederlandsche Spoorwegen (NS) 7001. GR |
...på besök den 8 september 2012 Alex är på väg att koppla till några vagnar så att loket får jobba. Bengt AT Johansson ser intresserat på. Tendern är byggd för ett expresslok NCS 71 (4–4–0) som Alex arbetar med. Detta blev senare NS 3601. GR |
Bengt Holmer, med en rälsbuss i tre ekipage, vid sitt besök 2001.
Olles rälsbussar Här är två bilder från Olle Malmquists egen trädgårdsbana i Skivarp, Skåne. Foto: Olle Malmquist |
Ute i det gröna De tre olika varianterna från vänster: Yo, UCFo1 och UF2. OM |
Ångdagarnas besök från Tyskland år 1988
Ångdagens utländska besök Tyskt besök på Bmås. Troligen är det Uwe-Karl Schulde från Holstein. CA |
Loket "Snuffi" tar vatten och kol
Loket "Snuffi" är tvåaxligt (0–4–0) och ser ut att ha Stephenson's slidstyrning. Här får hon lite vatten i sidotankarna på lokstationen. CA |
"Pent" växellok på besök från Norge Torgrim Gjelsvik från Norge besökte oss 2009 och visade upp sitt fina lokomotiv. BB |
Holmside sadeltanklok Tommy Palycha kom ner från Stockholm för att prova sitt lok på Bmås skenor 2017. GR |
En märklig skotsk kontraption... En stående ångpanna eldad med stenkol försåg maskineriet med ångkraft. Maskinen var tydligen byggd i Sverige. CA |
...av en Skotte boende i Sverige En encylindrig walking beam med speciell konstruktion. Koppelstänger monterade 180° mot varandra underlättar inte gången. CA |
Kanske någon som vet mer om mannen och loket ovan?