Startsida / Home

 

Välkommen till BMÅS och vår hemsida.

Borås Miniatyrånglokssällskap

 

Vi önskar alla våra medlemmar och besökare 

granar-himmel w

En God fortsättning på det Nya Året.

Välkomna tillbaka i maj till ett nytt trafikår.

 

Senast uppdaterad / Last update   2020-02-17. 


 Du som besöker BMÅS arrangemang, kan hamna på bild som kan publiceras på BMÅS webbplats och/eller sociala medier.

Om du har något att invända mot publicerad bild där du är med, så ta kontakt via E-post till:
 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller genom ett telefonsamtal till: 076 – 851 40 68 OBS — Ej SMS på detta nummer!

Besökare som fotograferar eller filmar ombedes undvika att ta närgångna bilder på obekanta personer.


 Trafikkalender för år 2020 kommer att publiceras i vår så snart styrelsen har fastlagt lämpliga datum.


   BMÅS finns nu även på Facebook Här kan du se aktuella händelser och bilder.


 Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.

Click on picture for a larger view in a new window. / Close the window to return.


Blandade bilder från Ångdagarna och trafikdagarna i augusti och september. 

En liten blänkare om projektet NS 4713.

Uppdaterad med del 11, 2020-01-14.

2019-08-03 0192 gr w

Nya bilder på loket George van Rooijen och Michiel van Gremberge bygger i Holland.

Se deras projektsida med senaste bilderna.

 GR

abc

2019-08-03 205 gr w

 Äntligen ett lok som i över 40 år längtat efter

att få komma till rälsen på Bmås — Jan Bragées

 mogul är på plats på banan med alla andra.

 GR

 

2019-08-03 214 gr w

Två andra fina lok för första gången på Bmås.

Christian Johansson från Schackendorf med en modell av Baureihe 38 axelföljd 2'C.

 GR

abc

2019-08-03 209 gr w

Ronald och Natasja Smits hade två lok med sig till vår Ångdag. En modell var av typen 01 2'C1'.

Det andra ett smalspårslok som vi sett tidigare.

 GR

 

2020-02-06 haa shay 01 w

 Ett nytt lok på vår stjärnhimmel.

Loktypen heter Shay efter sin konstruktör Ephraim Shay, som patenterade konstruktionen. (https://en.wikipedia.org/wiki/Shay_locomotive)

abc

2020-02-06 haa shay 02 w

 En fin arbetsplats i stället för den, att med häst och släde köra ut timmer från skogen.

Loket var i bruk på Pinos Altos & Mogollon

Railroad, Silver City i New Mexico.

 

2020-02-06 haa shay 04 w

Originalet byggdes av Lima Locomotive Works, 

Allen County, Ohio, United States år 1906.

Modellen med spårvidden 5" är byggd i Sydafrika. Den väger 504 kg och är 2,05 meter lång. 

 

2020-02-06 haa shay 03 w

Den trecylindriga maskinen driver de två bog-gierna med kardanstänger och en utväxling

med vinkelkugghjul på varje axel (4 st.).

 

2018-08-04 025 gr w

 Hans Åhsgren bygger ett "Milner Hunslet"-lok 

i skalan 4”:1', d.v.s. 4 tum till 1 fot. Länk till sidan.

Hans har även panna, sadeltank, hytt o gångbord 

samt tender till lokbygget. Se även Hans egna film:

 https://youtu.be/qx3KaR1ct9A

Foto: GR

abc

2019-08-31 0041 jo w

Hans Åhsgren vid sitt lok Britannia i

väntan på "uppdrag" av resande till

Rustansbergs Central.

För vidare färd med resandetåg

runt vår fina järnväg.

Foto: JO

 

2019-08-31 0289 gr w


Även Leif Utter njuter av att köra sin Britannia.

Den nya ägarkonstellationen är förutom Hans och Leif Utter, Gunnar Nilsson, Fellingsbro.


Foto: GR

abc

2019-08-23 v-l-s batj w

Vattenlösa Sjö hållplats har fått ett nytt utseende efter spårrenoveringen.

Nu slipper de resande stiga av direkt ned på järnvägens ballastmaterial, med risk för benbrott m.m.. Debarkering kan ske direkt på den nya s.k. boardwalken. En förbudsskylt om dykning är på plats p.g.a. lågt vattenstånd.

Foto: BatJ

 

2019-08-31 0044 jo w

Från Södra Nerikes Järnväg har det kommit ett 

nytt och fräscht motorlok med namnet Ettan.
Det är byggt av Anders Augustinsson, Hammar,
och båda trafikerar 
våra spår med verklig bravur.

Foto: JO

abc

2019-08-31 0046 jo w

Nu går åter igen tågen på Sandlidsbanan

och här kommer Lars Ljungberg med sitt och fadrens Deutz-lokomotiv dragandes full last

på väg in till Sandlid Central.

Foto: GR

 

2016-05-29 4072 hedberga bb w

Sorkebo hållplats är nu omdöpt till Hedberga.
Det är en hyllning till vår Hedersmedlem, 
Stationsinspektor
 Börje Hedberg
,
som förra året tagit sista tåget ut.
 

Foto: BB 

abc

2018-05-26 3490 haa w

Den nya hållplatsskylten visar klart och tydligt på vilken plats man befinner sig längs linje 3 
mellan Sandlid och Rustansberg

Hedberga – en plats att minnas vår gode vän.

Foto: HÅ

 

2019-08-31 0292 gr w

Anders Augustinsson har konstruerat en lövblås

som går på rälsen och blåser undan allt som inte får ligga ivägen för trafiken.

Foto: GR

 

2020-02-03 aa lyftbord toppvy gr w

Anders A håller på med konstuktionen av grunden till det lyftbord som Sällskapet har införskaffat för att underlätta på- och avlastning av lokomotiv.

Fler bilder på Projektsidan / Vändskivan


Efter årets trafikdagar började ett viktigt arbet vid vår bana.

Vändskivan har ju varit med i över 50 års trafik och behöver tyvärr ersättas med en ny.

2019-09-27 153056 batj w

Fundamentet av trä är inte längre stabilt...

BatJ

abc

2019-10-13 HVsx6SIw al w

...utan behöver ersättas med betong.

AL


 Gamla bilder från utställningen Tåg 62 i Göteborg.

tag-62-stig-andren-02 w

Duchess of Buccleuch vid ett uppehåll på stationsområdet på Tåg 62. Läs mer på Bmås Historia om detta banbrytande lokomotiv.

Stig Andrén med sonen Peter, då sex år gammal, bild 3) röd markering, besökte utställningen.
Bilderna ägs av Stig och Peter Andrén © och har ställts till Bmås förfogan för visning på vår hemsida. Peter kanske har fler bilder att visa.

 

tag-62-stig-andren-01 w

Vändskiva, lokstall och personvagnar

känner vi igen från vår bana i Borås.

tag-62-stig-andren-03 w

Samtliga foto: Stig och Peter Andrén 

 

aa 002 haa w

Bengt AT visar upp sin rörliga 3D-modell

av ena delen på vändskivans brygga 

abc

adv rbg-batj w

Vi firar advent i stationshuset

på Rustansbergs Central.

BatJ

 

 

abc

 


  Vi håller vår bana öppen för besök vissa dagar under sommarhalvåret.

På trafikdagarna finns det möjligheter att resa med våra tåg runt Sandlid–Rustansbergs Järnväg.

Servering av varmkorv med bröd, dricka samt kaffe med kaka finns för den som så önskar.

Tågbiljetter och servering kan nu även betalas med bankkort eller swish.


 

Borås MiniatyrÅngloksSällskap och järnvägen Sandlid–Rustansberg.

 

Med spårvidden 7¼" eller 184 mm kan lokföraren sitta på loket för att köra
och resenärerna kan färdas säkert i
vagnarna.

 

Både fordon och bana går att bygga på ett för en järnväg riktigt sätt och signalanläggningar
kan använda
den spårledningsteknik som används på normalspåriga järnvägar.

 

De flesta fordon är byggda i skala 1:8, men även andra fordon i större skalor går att använda,
så länge de håller vår spårvidd.

 

Föreningen bildades hösten 1980, med syftet att fullfölja, förvalta och utveckla Rustan Langes idé: 

"Att på en föreningsägd bana genomföra riktig tågtrafik med enskilda medlemmars privatägda lok."

 

Sandlid–Rustansbergs Järnväg är föreningens bana och var 1986 färdig
för trafik i sin hela längd över 1 km.

 

En del av de saker, som än i dag används, har varit i bruk ända sedan 1956
och ingick i den anläggning som Rustan Lange hade på utställningen "TÅG 62" i Göteborg.

 

Du kan nå föreningen med e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

eller webmästaren:  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 


© BMÅS/GR

UPP