Projektsidor
Adams B4 tanklok
LSWR Adams tank B4 class
Ett tanklok som bl.a. användes vid London and South Western Railway
(LSWR eller L&SWR) i England 1838 till 1922.
Tomas Svenske, från Vänge vid Uppsala, har tidigare byggt några mindre ånglok med spårvidden 3½".
När han ville växla upp till en något större modell började han intressera sig för
skala 1:8 med spårvidden 7¼", för att kunna besöka befintliga banor i Sverige.
Tomas besökte Bmås i augusti 2019 och visade då upp en av sina fina mindre modeller.
Se tidslinjen 2019 för fler bilder.
Här följer Tomas egna ord om bygget av detta nya lokomotiv i B4 class.
Efter att ha byggt några 3½” lok; Rob Roy och S15 Greene King, ville jag fortsätta med ett litet större lok. Jag valde ett 7¼” lok. Jag ville bygga något som jag kunde köra på banor i Sverige, som t.ex. på banan i Borås eller på Järnvägsmuseet i Gävle.
Jag valde därför ett litet lok, det engelska Adams LSWR B4 class*, ett 0–4–0 tanklok 940 mm långt, med en cylinderdiameter på 47,6 mm. Hjuldiametern är 159 mm. Det är inte alltför mycket jobb att bygga ett sådant lok jämfört med ett stort tenderlok. Jag tog ett djupt andetag, grävde djupt i plånboken och skickade efter gjutgods från Reeves i England. De hade extrapris just då på kompletta satser med gjutgods.
Efter någon månad kom det hem två kartonger med gjutgods på totalt 52 kg.
Ramplåtarna är tillverkade av 5 mm tjock stålplåt som jag bultade ihop och sågade ut med hjälp av tigersåg och fräsmaskin. Det gjorde jag förra året 2019. Loket har Stephensons slidstyrning, såväl ångbroms som skruvbroms.
Efter ihopmontering har jag idag ett chassi som går på tryckluft, och nästa steg blir att tillverka armatur, panna och vattentankar.
Lite problem har jag haft med bearbetningen av en cylinder, gjutjärnet var väldigt hårt på några punkter, men efter lite slit och verktygsbyte kom jag igenom den fasen.
Till pannan behövde jag ha ett kopparrör på 5½” i diameter, 3 mm tjockt och 425 mm långt. Att köpa ett sådant rör i Sverige visade sig vara omöjligt till vettigt pris. Att köpa en 5 meter längd gick bra, men att då behöva kapa av 425 mm och skicka resten till skroten blev en alltför dyr affär på femsiffrigt belopp. Andra som hade passande kopparrör ville inte sälja, och en firma erbjöd sig att ta hem ett rör med mina mått men det skulle kosta 8 000:– + moms!
Så det blev att beställa från Reeves igen för strax under 2 000:– inklusive frakt.
Men plåtarna till gavlar och eldstad gick lätt att hitta. Nästa moment blev att snickra träformar i björk för att kunna forma gavlarna. Därefter blev det att glödga, knacka, glödga, knacka… och till slut hade jag tillverkat flänsade plåtar till pannan i 3 mm kopparplåt. Nu har jag alla delar färdiga till pannan som ska lödas med silverlod, men det får bli ett sommarprojekt när man kan stå ute och arbeta, eftersom jag är medveten om risken för brand p.g.a. att jag har mycket trä i min verkstad.
Jag räknar med att, om inget oförutsätt händer, bli klar med detta 7¼”-lok nästa år, d.v.s. 2021.
* LSWR eller L&SWR
Dessa länkar öppnas i nya fönster: https://en.wikipedia.org/wiki/LSWR_B4_class
https://en.wikipedia.org/wiki/London_and_South_Western_Railway#General_overview
Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click the pictures for a larger view in new window. / Close the window to return.
Tomas Svenskes egna bilder där ej annat anges.
Jag har en förkärlek för gröna lok. Här är det större Greene King, som blev färdigt 2018 och det mindre Rob Roy, färdigt 2005. Båda är koleldade lok med spårvidden 3½". |
Ritning hämtad från nätet. Adams B4 tanklok.
|
Gjutgodset har anlänt från England och är uppackat för identifiering och inspektion. |
Det dyra kopparmaterialet för ångpannan.
|
Ramplåtarna utsågade och frästa, |
Chassit är monterat, nu är det bara att gå vidare med hornblocken och lagerbockarna. |
Nållagret är inpassat i lagerboxen och hornblocket moterat i ramsidan. Vänster cylinder är provmonterad. |
Buffertbalkar och ramplåtar monterade. Alla hornblock monterade och framför ramen ligger en av drivaxlarna med sina lagerboxar. |
Sidovy av chassit monterat och målat. (Bakomvarande beklädnad tillhör ej loket.) |
Chassit monterat med slidstyrningen. Längst fram till vänster sitter lubrikatorn. |
Stephensons slidstyrning före monteringen. | Mellan allt grovjobb så kan man koppla av med att göra lite pilljobb. Här är det luckorna till sidotankarna som har färdigställts. |
Lubrikatorn har två separata pumpar, en för varje cylinder. En skiljevägg ska monteras inne i lubrikatorn, på så sätt kan man se om en av pumparna inte levererar rätt mängd olja. |
Innereldstadens glödgade koppargavlar formas med en klubba över björkblock. |
Tubpaketet provpassas. | Tuber och innerfyrboxen passas till och fästes. |
Ångpannedelarna provanpassas tillsammans inför kommande silverlödning. |
Sotskåp med skorsten och ångpannerör på sina platser i chassit med cylindrar och koppelstänger. |
Sotskåp och panna med fyrbox provas i chassit. |
En live steam-modell av Adams B4 class byggd i GB för spårvidden 7¼". |
Fortsättning följer...
|
|