Om / About / BMÅS
BMÅS – Vagnar / Railway carriages
Vagnar på Sandlidsbanan
De listas utan inbördes ordning eller tidsperiod.
Vissa vagnar har varit på besök hos oss en eller flera gånger.
Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click on the pictures for a larger view in new window. / Close the window return.
Bmås egna vagnar stationerade vid banan i Borås.
Ursprungliga personvagnar – modell Rustan Lange.
Historisk bild av den första personvagnen tillverkad under Husqvarnatiden av Rustan Lange En gammal bild från Bmås historiesida, skannad från ett foto i svart-vitt för länge sedan. GR |
En av de första blå vagnarna i höstlöven inför avrustningen år 2017 GR |
Personvagn modell Rustan Lange Dengröna vagnen till vänster i bilden lät Rustan tillverka till utställningen Tåg 62 i Göteborg. GR |
Nytillverkade vagnar i gammal modell
Bmås har nytillverkat vagnar med högre sitthöjd för att underlätta för de resande.
BB
|
Jakobsboggi på Rustans sittvagnar Här visas våra nybyggda personvagnars ledade mittupphängning på Jakobsboggin. GR |
Vagnuppställning på Sandlid Central
Diverse vagntyper på Sandlid C. År 2007.
Jan Söderlunds gula växellok med vagn t.h.
BB
|
Personvagn Co, tankvagn och kinesvagn Ib i ett långt tågsätt med Bmås alla vagnar Littera Co – Byggare: Bengt Andersson, Fristad. BR 70000 klarade galant denna last vid ett dragkraftsprov med Bmås vagnar. 2003-05-27 – GR |
Samma vagnar här Bengt Anderssons 3:e klass personvagn gör sig gott i solskenet på Sandlid Central. GR |
Lådvagn littera Ibr — En s.k. "kinesvagn" Littera Ibr kommer från användningen inom SJ, medan lit. Ib användes på privatbanor. Kina beställde vagnarna, men leverans blev aldrig genomförd då Kina blev ockuperat av främmande makt under WWII. Av Kinesvagnarna i modell- format tillverkades två under Galtarö-tiden och två vid Ramsjö–Lillesjö–Järnväg (RLJ) i Hulsingtorp. BB |
Kinesvagnarna Med tre av dessa sittbräden på plats kunde vagnarna härbärgera lika många resande. Dessa fyra vagnar används längre inte som personvagnar i vår resandetrafik. GR |
Läs mer om kinesvagnarna i utdrag från Bmås-Nytt nr 1 1998.
Ommålad kinesvagn Janne Fagerberg ser till att en nyreviderad lit. Ibr blir rundsmord och i gott skick inför trafiken. Alla vagnar kontrolleras varje år innan trafikstart. BB |
Öppen godsvagn littera I3 Gunnar Lindberg byggde och äger denna vagn för att använda till sin Railmotor. Vagnen är utrustad med vattenförråd och skruvbroms, som fungerar bra med förare på plats. Används nu till Elförsten. GR |
Sten Loricks lokförarvagn för Bridget Lokförarvagn lit. I3, som innehåller både vatten och gas för det gaseldade ångloket. Byggare: Sten Lorick — Ägare: BMÅS GR |
Littera I3 och personvagnar Gunnar Lindbergs åkvagn efter Elförsten och personvagnar modell Rustan Lange. GR |
Boggiflakvagnar... Dessa boggiflakvagnar härstammar från tiden före Tåg 62. Rustan lät bygga vagnarna till en provbana han hade anlagt utanför sin arbets- plats i Husqvarna AB. Här ovan arbetas det på Galtarö Järnväg med anslutningen av järnrälsen till alu-dito under sommaren 1963 när Karl-Gustav Ryberg fotograferade. KGR |
...en fungerar nu som förarvagn En av dessa gamla reliker gör mycket bra tjänst som manövervagn med egna motorer mellan ackumulatorloken #14 och #15. Den andra tjänstgör som material- och verktygsvagn på arbetstågen. Vagnarna som är de äldsta inom Bmås, används idag som arbetsfordon och har nu den rätta SJ-färgen. GR |
Privat ägda järnvägsvagnar som finns vid banan.
Manövervagn för Pigge & Gnidde När lokkombinationen är konfigurerad på detta sätt behöver inte ekipaget vändas på vändskivan mellan varven på banan, man vänder bara på lokföraren och körriktningen. Detta sparar tid för de åkande då loken rangeras på Sandlid C. GR |
Godsfinka standard G En detaljerad och fin godsvagn lit. G, som i fullskala kom i trafik år 1927. Privat ägo. GR |
Två smalspårsvagnar Vagnarna är lit. Im och en flakvagn med stolpar (littera Os? – info saknas). Privat ägo. BB |
Post och resgodsfinka lit. F5 Post och resgodsfinka för Statens Järnvägar. Byggare: Karl Karlsson. Brukas av BMÅS. GR |
Flakvagn littera Im Kanonvagn att användas vid tillfälle för salut. Byggare och ägare: Göran Rosén. BB |
Kylvagn littera H Isolerad kylvagn för ädla drycker till törstige. Byggare – ägare: Gunnar Lindberg, Borås. GR |
Vagnar som sporadiskt vistats på Bmås.
Prins August med vagnar besökte oss en gång år 2010.
Prins August med vagnar Bengt Holmer har byggt detta fina tågsätt. Det gjorde något bejublat varv på vår bana, då BMÅS firade sitt 30-årsjubileum 2010-08-08. Tågsättet är numera ägt av annan person. BB |
Prins August Tillverkat av Beyer, Peacock & Co., Manchester, England 1856. Tillverkningsnummer 33. "Prins August". SSB 3 intill 1864. Littera B från 1876. Omlittrerat 1886 till SJ Bb 43. 1906 överlämnad till Järnvägsmuseum. I drift 1962. Tomteboda 1924–25, 1942 och 1968. Gävle 1988 och 2006.
|
Personvagn 1 class En vackert byggd 1:a klass resandevagn. I privat ägo liksom loket Prins August ovan. BB |
KUNGL. POST En postvagn var något självklart och pålitligt när posten skulle fram. Privat ägo. BB |
Rälsbuss Yo – "Hilding Carlsson" En mycket fin modell i tre varianter. Framifrån i bild: Yo, UCFo1 och sist UF2. Byggare: Bengt Holmer. Ägare: Olle Malmquist. GR |
Rälsbussen med vagnar... ...torde väl delvis räknas som vagnar i detta sammanhang. Bengt visade upp sitt fina bygge 2001. GR |
Olles rälsbussar Här är två bilder från Olle Malmquists egna trädgårdsbana i Skivarp, Skåne. Foto: Olle Malmquist |
Ute i det gröna De tre olika varianterna från vänster: Yo, UCFo1 och UF2. OM |
Loket BMJ–5 med personvagnen från Brevikens Miniatyrjärnväg. Vid besöket på Bmås fick vi njuta av Sven-Åkes utomordentligt fina littera C3c pesonvagn. Lok och vagnar ägs nu efter Sven-Åkes bortgång av någon vid Frövi Maskin & Bruksbanemuseum. GR |
Personvagn 3 klass – littera C3c Vid Sven-Åkes sista besök visade han den fina personvagnen han byggt. Ändplattformar med gallergrindar. Njut! GR |
Tankvagn från Nederländerna Ronald Smits har byggt denna vagn och använder den som behållare för tryckluft till tågets bromsar. GR |
Anders lok Tich med vagnar
Anders och Birgitta Hässler hade alltid fyra engelska vagnar och ett litet lok med i bagaget vid sina många besök på vår bana. Det var fina tvåaxliga vagnar i mycket fint utförande – tågsättet var en ren fröjd att se.
GR
|
Möte på bron efter återinvigningen Två tåg möttes på bron direkt efter att sista spiken var islagen av B. Hedberg & KG Ryberg. Erik Kammeyers amerikanska vagnar med den gula UP-caboosen sist i tåget på linje 2 och Bmås vagnar på linje 1 bakom BR 70000 Britannia. GR |
Erik Kammeyers caboose från Danmark
Union Pacific caboose.
I en sådan vagn finns enkla sovplatser och
en kamin (värma mat och koka kaffe) som gör det drägligt för tågpersonalen. De håller uppsikt på vagnarna framför under resan.
GR |
|