Om / About / BMÅS

BMÅS – Vagnar / Railway carriages


Vagnar på Sandlidsbanan


De listas utan inbördes ordning eller tidsperiod.
Vissa vagnar har varit på besök hos oss en eller flera gånger.


Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.

Click on the pictures for a larger view in new window. / Close the window return. 


Bmås egna vagnar stationerade vid banan i Borås.

Ursprungliga personvagnar – modell Rustan Lange.

 

Historisk bild av den första personvagnen tillverkad under Husqvarnatiden

av Rustan Lange


1998-06-28 scan rl-vagn w


En gammal bild från Bmås historiesida,

skannad från ett foto i svart-vitt för länge sedan.

GR

En av de första blå vagnarna i höstlöven inför avrustningen år 2017

2017-09-30 gr ru-va-leaves w

GR



Personvagn modell Rustan Lange

2007-06-30 gr resvagn w

Dengröna vagnen till vänster i bilden lät Rustan tillverka till utställningen Tåg 62 i Göteborg.

GR

Nytillverkade vagnar i gammal modell
2016-05-29 bb resvgn-ny w
Bmås har nytillverkat vagnar med högre sitthöjd för att underlätta för de resande.
BB

 

Jakobsboggi på Rustans sittvagnar

2016-05-27 gr rl-vgn mitt-b

Här visas våra nybyggda personvagnars

ledade mittupphängning på Jakobsboggin.

GR

Vagnuppställning på Sandlid Central
2007-08-04 bb vagnar w
Diverse vagntyper på Sandlid C. År 2007.
Jan Söderlunds gula växellok med vagn t.h
BB

 

Personvagn Co, tankvagn och kinesvagn Ib

i ett långt tågsätt med Bmås alla vagnar

2003-08-25 c3 tank gr w

Littera Co – Byggare: Bengt Andersson, Fristad.

BR 70000 klarade galant denna last vid ett dragkraftsprov med Bmås vagnar.

2003-05-27 – GR

Samma vagnar här

2006-05-27 gr co20 w

Bengt Anderssons 3:e klass personvagn gör

sig gott i solskenet på Sandlid Central.

GR

 

Lådvagn littera Ibr — En s.k. "kinesvagn"

2007-08-04 bb kinav w

Littera Ibr kommer från användningen inom SJ, medan lit. Ib användes på privatbanor.

Kina beställde vagnarna, men leverans blev aldrig genomförd då Kina blev ockuperat av främmande makt under WWII. Av Kinesvagnarna i modell-

format tillverkades två under Galtarö-tiden och två vid Ramsjö–Lillesjö–Järnväg (RLJ) i Hulsingtorp.

BB

Kinesvagnarna 

2002-08-03 gr kinesvgn w

Med tre av dessa sittbräden på plats kunde vagnarna härbärgera lika många resande.

Dessa fyra vagnar används längre inte som personvagnar  i vår resandetrafik.

GR

 Läs mer om kinesvagnarna i utdrag från Bmås-Nytt nr 1 1998.

Ommålad kinesvagn

2016-05-25 bb r-ki-v w

Janne Fagerberg ser till att en nyreviderad lit. Ibr 

blir rundsmord och i gott skick inför trafiken.

Alla vagnar kontrolleras varje år innan trafikstart.

BB

Öppen godsvagn littera I3

2001-08-14 gr gl-t-vagn w

Gunnar Lindberg byggde och äger denna vagn för att använda till sin Railmotor. Vagnen är utrustad med vattenförråd och skruvbroms, som fungerar bra med förare på plats. Används nu till Elförsten.

GR

 

Sten Loricks lokförarvagn för Bridget

2019-08-03 p-jons-bridget w

Lokförarvagn lit. I3, som innehåller både vatten och gas för det gaseldade ångloket. 

Byggare: Sten Lorick — Ägare: BMÅS

GR

 Littera I3 och personvagnar

2019-00-00 elfursten w

 Gunnar Lindbergs åkvagn efter Elförsten

och personvagnar modell Rustan Lange.


GR

   

Boggiflakvagnar...

flakboggiv galt kgr w

Dessa boggiflakvagnar härstammar från

tiden före Tåg 62. Rustan lät bygga vagnarna till en provbana han hade anlagt utanför sin arbets-

plats i Husqvarna AB. Här ovan arbetas det på Galtarö Järnväg med anslutningen av järnrälsen till alu-dito under sommaren 1963 när

Karl-Gustav Ryberg fotograferade.

KGR

...en fungerar nu som förarvagn

2001-08-15 gr pigni f-vagn

 En av dessa gamla reliker gör mycket bra tjänst som manövervagn med egna motorer 

mellan ackumulatorloken #14 och #15. 

Den andra tjänstgör som material- och verktygsvagn på arbetstågen.  Vagnarna som är de äldsta inom Bmås, används idag som arbetsfordon och har nu den rätta SJ-färgen.

GR


Privat ägda järnvägsvagnar som finns vid banan.

Manövervagn för Pigge & Gnidde 

2019-06-29 gr pigni w

När lokkombinationen är konfigurerad på detta sätt behöver inte ekipaget vändas på vändskivan mellan varven på banan, man vänder bara på lokföraren och körriktningen. Detta sparar tid för de åkande då loken rangeras på Sandlid C.

GR

Godsfinka standard G

2019-08-04 gr g-finka w

En detaljerad och fin godsvagn lit. G, 

som i fullskala kom i trafik år 1927.

Privat ägo.

GR

 

Två smalspårsvagnar

2015-07-31 bb flakvagnar w

Vagnarna är lit. Im och en flakvagn med stolpar (littera Os? – info saknas). Privat ägo.

BB

Post och resgodsfinka lit. F5

2014-06-14 0882 gr w


Post och resgodsfinka för Statens Järnvägar.

Byggare: Karl Karlsson.
Ägare
: Karl Karlssons d:b, Gävle.

Brukas av BMÅS.


GR

 

Flakvagn littera Im

2010-08-08 bb kanonv w

Kanonvagn att användas vid tillfälle för salut.

Byggare och ägare: Göran Rosén.

BB

Kylvagn littera H

2014-06-14 0881 gr w

Isolerad kylvagn för ädla drycker till törstige. 

Byggare – ägare: Gunnar Lindberg, Borås.

GR


Vagnar som sporadiskt vistats på Bmås.

Prins August med vagnar besökte oss en gång år 2010.

Prins August med vagnar

2010-08-08 bb pa w

Bengt Holmer har byggt detta fina tågsätt.

Det gjorde något bejublat varv på vår bana,

då BMÅS firade sitt 30-årsjubileum 2010-08-08.

Tågsättet är numera ägt av annan person.

BB

Prins August

Tillverkat av Beyer, Peacock & Co., Manchester, England 1856.


Tillverkningsnummer 33. "Prins August".


SSB 3 intill 1864. Littera B från 1876. Omlittrerat 1886 till SJ Bb 43.


1906 överlämnad till Järnvägsmuseum.


I drift 1962.

Tomteboda 1924–25, 1942 och 1968.

Gävle 1988 och 2006.

 

 

 

 

 

Personvagn 1 class

2010-08-08 bb pa 1cl w

En vackert byggd 1:a klass resandevagn.

I privat ägo liksom loket Prins August ovan.

BB

KUNGL. POST

2010-08-08 bb pa post w

En postvagn var något självklart och pålitligt när posten skulle fram. Privat ägo.

BB

 

Rälsbuss Yo – "Hilding Carlsson"

2001-05-29 gr hilding 06 w

En mycket fin modell i tre varianter.

Framifrån i bild: Yo, UCFo1 och sist UF2.

Byggare: Bengt Holmer. Ägare: Olle Malmquist.

GR 

Rälsbussen med vagnar...

2001-05-29 gr hilding 01 w

...torde väl delvis räknas som vagnar

i detta sammanhang.

Bengt visade upp sitt fina bygge 2001.

GR

 

Olles rälsbussar

2020-01-02 om yo 01 w

Här är två bilder från Olle Malmquists

egna trädgårdsbana i Skivarp, Skåne.

 Foto: Olle Malmquist

Ute i det gröna 

2020-01-02 om yo 02 w

De tre olika varianterna från vänster:

Yo, UCFo1 och UF2.

OM

    

Sven-Åkes tågsätt 2003 2003-11-05 gr saag s13 w

Loket BMJ–5 med personvagnen

från Brevikens Miniatyrjärnväg.

Vid besöket på Bmås fick vi njuta av Sven-Åkes utomordentligt fina littera C3c pesonvagn.

Lok och vagnar ägs nu efter Sven-Åkes bortgång av någon vid Frövi Maskin & Bruksbanemuseum.

GR

Personvagn 3 klass – littera C3c

2003-11-05 gr saag-c3c w

Vid Sven-Åkes sista besök visade han

den fina personvagnen han byggt.

Ändplattformar med gallergrindar. Njut!

GR

 

Tankvagn från Nederländerna

2018-08-04 gr rs tankv w

Ronald Smits har byggt denna vagn och använder den som behållare för tryckluft till tågets bromsar.

GR

Anders lok Tich med vagnar
2020-01-07 a-haessler-tich 1 w
Anders och Birgitta Hässler hade alltid fyra engelska vagnar och ett litet lok med i bagaget vid sina många besök på vår bana. Det var fina tvåaxliga vagnar i mycket fint utförande – tågsättet var en ren fröjd att se.
GR

 

Möte på bron efter återinvigningen

2001-08-04 gr bro ek-vagn w

Två tåg möttes på bron direkt efter att sista

spiken var islagen av B. Hedberg & KG Ryberg.

Erik Kammeyers amerikanska vagnar med den

gula UP-caboosen sist i tåget på linje 2 och Bmås

vagnar på linje 1 bakom BR 70000 Britannia. 

GR

Erik Kammeyers caboose från Danmark
2001-08-04 gr ek-caboose w
Union Pacific caboose.
I en sådan vagn finns enkla sovplatser och
en kamin (värma mat och koka kaffe) som gör det drägligt för tågpersonalen. De håller uppsikt på vagnarna framför under resan.

GR

 

 

 

Finner någon några felaktigheter i de publicerade uppgifterna, det gäller alla sidor,

vore jag tacksam för alla upplysningar ni har.


Göran Rosén

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

UPP