Bilder / Photos
Ord och bild från tidslinjen 2020
Här publiceras löpande bilder och kommentarer om vad som tilldragit sig under året.
Klicka på bilderna för visning i större fönster. / Stäng fönstret för att återgå hit.
Click the pictures for a larger view in new window. / Close the window to return.
Ett betydelsefullt arbete har pågått under hösten och vintern.
Det börjar nu ta sådan form att vi kan visa det på årets tidslinje, trots att delar påbörjades förra året.
Det gäller alltså den nya vändskivan och vårt nya lyftbord för att lasta rullande materiel.
Ytterligare inormation finns på Projektsidorna: Vändskiva eller Lyftbord.
De flesta bilder på tidslinjen återfinns även under
egna projekt på menyn Projektsidor/Project pages.
Utgångsläget vid arbetets början. Den gamla vändskivebryggan borttagen. Löpringen och trävirket finns kvar. Notera balken med sina båda byglar för spåren. Denna balk med sitt lod, ger centrum för den nya bryggans svängtapp. BatJ |
|
Anders Lööf syftar in centrum för vändskivans svängtapp. BatJ |
Anders Augustinsson svetsar armeringsjärnen till svängtappen som skall gjutas fast i mitten. BatJ |
|
Bengt AT Johansson använder mursleven för lite finlir nu när gjutningarna är klara. AL |
Vändskivans bärring skruvad på plats. Allt passade utan större justeringar! BatJ |
|
Anders Lööf har konstruerat denna vändskiva i ett 3D ritprogram. Det gör det möjligt att "vrida och vända" på konstruktionen för att kunna se på den ur alla möjliga vinklar. AL |
Trädäcket är borttaget för att visa det underliggande ramverket. Här syns även låsspakarna för vändskivan. AL |
Vändskivans brygga med omgivande Notera de sex bärhjulen för roteringen och låsanordningen på båda sidorna. AL |
AT förevisar en 3D-modell av bryggans uppbyggnad och låsfunktioner inför
det verkliga bygget i full skala.
HÅ
|
Vändskivans brygga liggande uppochned på arbetsbänken i Anders Augustinssons verkstad. Här finns alla möjligheter såsom svets, plåtbearbetning med utskärning av metalldelar till vändskivan. AA |
För att göra av- och pålastning enklare för våra lokägare och besökare från utlandet, har
styrelsen beslutat att investera i ett lyftbord, som placeras bakom lokstallet vid vändskivan.
Lyftbordet skall vara förskjutbart i sidled och höj- och sänkbart medelst hydraulik. HÅ |
Lyftbordskonstruktionen toppvy. Lyftbordet kan även moteras spegelvänt mot vad som visas i dessa båda ritningar. AA |
Lyftbordets fundament med löpskenor och med ramen för skyddshuven längst fram i bild. Elskåpet på konsoller till vänster. AA |
Sidovy av lyftbordet med skyddshuv inritad.
Foto och konstruktionsritningar: AA |
För att få plats med lyftbordets fundament var vi tvugna att schakta bort mycket av
den rampuppfyllnad som tidigare lagts upp vid lastspåret bak lokstallet.
Schaktningarna tog sin början ochsnart stötte man på tufft motstånd. BatJ |
En "dumper eller betongmoppe" några längder kätting och en grön "grävling" klarar det mesta med lite envishet bak spakarna. BatJ |
Stenarna kan inte lyftas, men väl släpas till nya förvaringsplatser. BatJ
|
Förhoppningsvis är gropen tillräckligt stor för att husera den ram, som Anders Augustinsson levererade till Bmås. BatJ |
Arbete 2020-02-15
Anders Lööf och jag grävde för lyftbordet igår.
Inget berg men nästan.../...å massor av sten.../...vi grävde mera...
...ända tills det svartnade för ögonen. Det var solen som gick ner!
Blir spännande å se hur mycket mer vi behöver gräva och jämna ut. /AT
Ett "plockepinn" som skall byggas ihop till ett fundament för lyftbordet. BatJ |
Varmförzinkat och klart för montering ligger löpbanor och övrig utrustning för lyftbordet bara och väntar på tjänlig väderlek för att sätta igång med arbetet. GR |
Arbete vid lokstationen på Sandlid C under påskhelgen 2020 vecka 15.
BatJ |
|
Efter påfyllning av makadam kommer paddan till användning igen, nu för att få grundlagret i våg och i rätt höjd över havet.
Anders L kör och Gunnar L inspekterar.
BatJ
|
Vy mot Sandlid Central med lyftbordets skyddshuv placerad mot anslagstavlan.
GR
|
Balk nummer två släpas på plats.
Anders A i ena änden och två man i andra.
GR
|
Mätning på alla håll för att få balkarna rätt. GR
|
Det börjar ta form, snart dags för gjutning.
Anders drar fast bultarna för gott.
GR
|
Anders Augustinsson borrar lämpliga hål i det i centrum gjutna betongfundamentet. BatJ |
Gängade fästbultar kemades fast i betongcentrum och allt fick härda med uppstyrande centrumaxel på plats. Bredvid ligger gamla svängaxeln. BatJ |
Bryggan med sina båda räler. Mellan dessa ser man de båda luckorna för centralsmörjningen. GR gm BatJ
|
Undersidan med ena ändans bärhjul, vilkas lager är centralt smörjbara från översidan. GR |
Ytterligare inormation finns på Projektsidorna: se Vändskiva eller Lyftbord.
Trädäckets sidoramar färdiga för montering. HÅ |
Dagen avslutades, förmodligen otillåtet,
med ett gemytligt "barhäng" vid
den nya vändskivebryggan.
Tursamt nog håller sig den lille Schmidt
rejält offside.
LU
|
2020-04-18 Arbetsdag vid lokstationen Sandlid.
Gunnar Lindberg, Roger Schmidt och Anders Augustinsson gjuter för grunden till lyftbordet. IMU |
Vändskivans spårbrygga lyftes på plats av vårt lilla grävaggregat och flitiga händer. IMU |
2020-05-05 Personalkuren färdig vid Rustansberg
ritat 2013-05-01 av Staffan Engström.
|
|
Den efterlängtade personalkuren... BatJ |
...har äntligen kommit på plats! BatJ |
Nyligen anlände med en blixtrande snabb digitalpost följande
upplysningar om två nyligen påbörjade lokbyggen.
2020-05-06 Roger Schmidts motorlok
Vår medlem från Åmmeberg, Roger Schmidt, har konstruerat och bygger ett tvåaxligt motorlok. Så snart vi kan kommer mer info på Projektsidan. RS |
Ännu har vi inte fått alla uppgifter, men det ser ut som en förbränningsmotor, två ackumulatorer och en elektrisk motor. RS |
2020-05-06 Anders Augustinssons lok LOTTA
Anders Augustinsson har med bravur övertagit bygget av loket LOTTA från vår kassör. Vi har blivit lovade flera tidigare bilder från bygget, så vi ber att få återkomma i sinom tid. AA |
Lotta är inte färdig men kommer troligen på banan under ånga i sommar enligt Anders. Bygget verkar ha gått med "raketfart". Mer info snarast på Projektsidan. AA |
2020-05-09 Arbetet med lyftbordet fortskrider.
Grundbalkarna med rälsen är fastgjutna i gjutbädden. Senare kommer allt att fyllas upp med makadam så det blir stabilt och säkert. GR |
Anders A och Bengt AT J vid manöverskåpet. GR |
Thomas Svenske, från Vänge i Uppsalatrakten, bygger ett ånglok för 7¼" – Adams tank B4 class.
7¼" modell av Adams LSWR B4 class. Tanklok 0–4–0 från London South Western Rwy. Bild från internet |
Gjutgodset har anlänt från Reeves i England. Bygginformation och flera fotografier: Projektsidan. TS |
2020-05-21–23. Fortsatt arbete med lyftbordet.
Med vänligt bistånd från främmande makt, blev lyftbordet placerad på sina räler. BatJ |
Stomme med tak är redan uppsatta för det, som skall härbärgera vårt fina lyftbord. BatJ |
Flinka fingrar såg snabbt till att... GR |
...få färdigt hela det skyddande huset. GR |
En skyddande mur byggdes upp... GR |
...runt den "räliga" makadamgropen. Flera bilder finns på: Projektsidan GR |
2020-06-01 Ett landsvägsskepp kommer lastat.
På styrelsens uppmaning kom det en lastbil... BatJ |
...lastad med det nya Korvpalatset. GR |
Lyftbordet har kommit upp sig, helt säkert har "någon" passat på att få ett lyft i tillvaron. GR |
Det börjar ordna sig, flaggstången har kom-mit på plats och rabatten prunkar snart av blommor, inhägnad av kantsten. GR |
Janne Ovling har varit farten med sin grävmaskin och breddat och rensat vår framfartsväg. Blev jättebra! BatJ |
Som vanligt efter en ansträngande arbetshelg... Ordförandeklubban synes vara i full sving över bordet. Undra sa flundra va' som bestämdes? BatJ |
Bengt AT Johansson och Anders Augustinsson knäböjer inför arbetet med anslutningen av det nya spåret från lyftbordet till vändskivan. RS |
AA provkör nya spåret efter att lyft på loket med nya lyftbordet. Elliot tycker att det dånar och håller för öronen. RS |
Elliot kör tillsammans med pappa Roger ett av flera tåg med murstenar till nya muren vid lyftbordet. Här håller han inte för öronen. AA |
Vändskivan skall förses med trädäck. Halkskydd kan säkert behövas. Andra sidan blir färdig när låsmekanismen är installerad av Anders Lööf. BatJ |
Arbetshelgen 2020-07-16--21, då mycket blev gjort.
Allt blev också mycket bra och alla inblandade skall ha stor heder av detta arbete!
Ogräståget är laddat och klart, blåsaggregat fram och spridare bak. Hela banan rensad och preparerad i förra veckan (v. 28). AA |
Ny elektrisk matarledning för 3-fas, lite högre säkrad än de tidigare 10 A. Skall räcka för korvkok, lyftbord och campare utan avbrott. BatJ |
Kopplingsskåpet på plats med inkommande ledning skymtande uppe till vänster om skåpet. Övriga utgående två går till lyftbord och korvkok. BatJ |
Intensiva aktiviteter under helgen, på olika nivåer, notera ledighetskommittén vid bordet. BatJ |
Detta blev fantastiskt bra! Muren med utfyllnad ersätter den buskiga slänten, som inte var till glädje eller prydnad. BatJ |
Markytan framför pålastningen är helt utjämnad som ett salsgolv, tack vare "Græven" med sin eminenta grävmaskin. BatJ |
Med två morgontidiga närkebor färdigställdes en packad grusbädd för att senare på dagen belastas med Korvpalats2 (pallä'dö). Ett lyft på tio minuter. "August" drar lite i containern för säkerhets skull. BatJ |
Det är visserligen ingen trafik, med vissa prov med ny linjedragning försiggår i liten skala. BatJ |
En stillsam undran från "en isolerad medlem" resulterade i denna bild "von oben". En i Sällskapet hemligt verkande "svartflygare" – vars namn s.m.s. är något annat – är fotograf till ovanstående bild. |
BatJ |
Vårt hemlighus kommer inte längre att hållas så hemligt som tidigare, när den nya "via ad cultus" invigs under hösten. Den, alltså den nya anfarten, kommer dock inte att vara tvåfilig. Trafikanterna tvingas därför ta hänsyn till varandra, så att olycksrisken minskas till acceptabel nivå.
Dessutom kommer en sandfålla att anläggas vid "uppfartens" början, på det att min rullande stol ej skenar ut på spåret vid isigt eller halt före. Sir G. OBV |
Måndagen 2020-07-31
Lastningsområdet vid lyftbordet. En trappa från det stora centrallagret kom till god användning. Den placerades till vänster om lyftbordsgraven. GR |
Lyftbordet på väg in i förvaringsboden med sina uppfällda luckor. Mellan bordet och spår-rampen placeras en skyddsplatta för att förhindra klämmolyckor. GR |
Luckorna är nere och låsta och de käcka lampet-terna lyser upp området vackert på kvällskvisten. GR |
Anders A och Bengt AT arbetar med åter-stående trädäckningen på vändskivan. GR |
Montageskruv med borrspets används för att fästa trädäcket. GR |
Efter att trädäcket är placerat på båda sidor av spårbryggan ser det ut så här. Prydligt! Nu fattas bara den utlovade låsmekanismen, så kan vi börja ta emot lok för vändning. BatJ |
Den nyaste containern står på plats och väntar på inredningen. GR |
Inspelning av ett Engelsk tv-program vid Borås C, några engelskspråkiga fick delta i hedersuppdraget. IMU |
Foto:
Anders Augustinsson Bengt AT Johansson Anders Lööf Göran Rosén Roger Schmidt |
(AA) (BatJ) (AL) (GR) (RS) |
|
Tomas Svenske Ing-Marie Utter Leif Utter Hans Åhsgren |
(TS) (IMU) (LU) (HÅ) |